fredag 17 februari 2017

Sockerkaka med vaniljfyllning

Idag bakade jag en av mina favoritkakor, eftersom jag hade en lekdejt med en traktortokig liten grabb - en saftig sockerkaka med vaniljfyllning inuti. Namnam! Grabben smakade aldrig på kakan dock, för han föll för den köpta kanellängden istället, haha!
Lika god ljummen som kall, och nästan allra bäst dagen efter. Här kommer receptet, som jag tror att jag fått från en kompis en gång i tiden.


Sockerkaka

3 dl socker
4 ägg
2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl
1 dl kokande vatten

Fyllning

125 gr smör
1 dl mjölk
4 msk vaniljsocker

Vispa sockret och äggen vitt och luftigt. Tillsätt bakpulver och mjöl. Sist blandar du i det kokande vattnet och sedan häller du det i en smord och bröad (jag brukar använda mannagryn).
Låt kakan gräddas i ugnen i ca 40 minuter och 200 grader.

Under tiden kokar du ihop fyllningen. Häll allt i en kastrull och låt det koka upp under omrörning. Det ska koka i 3 minuter och du behöver röra hela tiden så det inte bränner fast i botten. Jag har också kokat det i mikron, och då kört 30 sek i taget.

När kakan är klar stjälper du upp den och delar den på mitten. Fördela fyllningen på kakan och lägg sedan på kakans överdel igen. Pudra över florsocker.



 

Inga kommentarer: