måndag 26 december 2016

Transcendence

Sara på Beas Bokhylla tipsade om boken Transcendence av Shay Savage. Jag beställde den (finns än så länge bara på engelska) och har sedan läst den med stort nöje.
Lite svårt att berätta om sina tankar om den dock, då det lätt skulle kunna bli så att man säger för mycket och förstör läsupplevelsen för er som eventuellt tänker att läsa den. =)

Boken handlar i alla fall om Ehd, en grottman från stenåldern som lever ensam i vildmarken. En dag hittar han en kvinna i en av sina djurfällor. Kvinnan är mycket annorlunda och de har stora kommunikationsproblem då Ehd inte har något särskilt utvecklat språk. Det är en fantastiskt fin och rolig berättelse. Det kändes som att tiden gick väldigt fort mot slutet av boken, men det gjorde inte så mycket. Jag fick många svar på sånt jag funderat på under läsningen.

Det är ju en romance-bok så det är förstås mycket fokus på Ehd och kvinnans historia. Och Ehd har en del fokus på fortplantning kan man väl säga.
Men boken är mer än så, och mycket läsvärd om man gillar romance.

1 kommentar:

Sara sa...

Vad kul att du gillade den. Hos mig har den stannat kvar i minnet trots att det var längesen jag läste den. Men så är den ju lite speciell i jämförelse med traditionell romance.