lördag 7 maj 2016

Goda bullar

40 små bullar:
150 g smör
5 dl mjölk
1 pkt jäst
1 dl socker
0,5 tsk salt
ca 14 dl vetemjöl. 

FYLLNING: (Här har jag mycket mer än man ska!) men det står:
4 msk smör
4 msk socker
1 msk vaniljsocker

Jag använder nog typ 100-150 g smör och anpassar socker och vaniljsocker efter smak! Det blir mycket saftigare!

Smält smör,blanda i mjölk,värm till 37 grader. Häll blandningen över jästen och rör om tills jästen löst sig.Häll i salt och socker. Tillsätt 5 dl mjöl och rör smidig,tillsätt resten och rör tills degen släpper bunken. Jäs i 20-30 min. Starta ugn,250  grader.Knåda degen smidig och kavla till en rektangel. Blanda ihop fyllningen och bred på degen. Rulla ihop och dela i 40 delar. Låt bullarna jäsa i 30 min på plåt under duk. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i 5-10 min.

Inga kommentarer: