söndag 6 mars 2016

Nytt favoritrecept på brödkakor!

Idag har jag bakat brödkakor efter ett nytt recept. Görgoda och saftiga! Ett grundrecept som man kan experimentera en del med, så det gjorde jag förstås också i sats nummer två =) Denna gång gjorde jag enbart på vetemjöl men det går att göra olika mjölblandningar.

Detta recept ger 6 brödkakor.

Ingredienser
3 dl hett vatten
2 dl havregryn

5 dl mjölk
1 dl olja
2 msk brödkryddor
1 pkt jäst
1 dl sirap
1/2 dl honung
1 tsk salt
mjöl, ca 15 dl

Häll havregrynen i en bunke tillsammans med vattnet. Låt det stå tills det svalnat.
Värm mjölk och olja till fingervarmt och häll i det i havregrynen. Blanda ut jästen i blandningen och häll i övriga ingredienser. När det gäller mjölet (använd vilka mjölsorter du vill, rågmjöl, vetemjöl och blanda i grahamsmjöl osv.) så är det svårt att säga en exakt mängd. Det beror så mycket på vilken sorts mjöl du tar. Det viktiga är att det blir en deg som går att baka ut. Hellre lite lös än för hård.
Jag rev två äpplen och blandade ner det i degen när jag gjorde andra satsen av detta - blev väldigt mumsigt!
Låt jäsa 30 minuter.
Värm ugnen till 175 grader (varmluftsugn).
Ta upp degen på bakbord - använd en del mjöl för att göra degen lätthanterlig. Dela den i sex bitar och platt ut varje bit till en rund kaka, ca 1 cm tjock. Det får plats två kakor på en plåt.
Nagga kakan.
Låt jäsa 15 minuter.
In i ugnen i ca 12 minuter, eller tills de fått fin färg. 



Inga kommentarer: