måndag 9 februari 2015

Ja, jag erkänner!

Jag är väldigt svag för böcker som handlar om stor, stark, kantig, man som inte har kontakt med sina känslor som möter intelligent kvinna med dåligt självförtroende - de faller för varandra efter en massa om och men - och båda förnekar känslorna först, men till sist måste de erkänna att de älskar varandra.
Utspelar sig denna story i historisk tid så är det ju ännu bättre!!! Så "ytlig" är jag!
Romance-böcker har ju inte så hög status egentligen, ingen romanceförfattare kommer att få Nobelpriset i litteratur, men de har måååånga läsare =).

En vän tipsade för länge sedan om den svenska Romance-författarinnan Simona Ahrnstedt, och jag klickade hem två böcker på måfå. Har dock inte hunnit läsa dem förrän nu, men ligger man febrig i influensa kan man ju lika gärna bli feberhet av romantik, eller hur?
Man förstår hur boken kommer att sluta, men ändå är man helt fast. Simona har haft hjälp av historikern Dick Harrison när hon skrivit böckerna, och de känns väldigt tidsenliga och autentiska.

Jag läste De skandalösa först, och sedan Betvingade, men i den sist nämnda boken insåg jag att jag läste böcker ur en trilogi om slottet Wadenstierna, och att det finns en bok till som utspelar sig mellan de båda jag läst. Böckerna är fristående, så det spelar ju ingen roll - men nu ska den klickas hem den också.


Inga kommentarer: