söndag 18 januari 2015

Orsaka storm

Hur gör man bäst för att orsaka en storm?
Ja, man kan ju alltid lägga upp en video med en oskyldig sång om en snopp och en snippa som folk sedan kan storma över.
Syftar förstås på den här videon, som jag tycker är kul och avdramatiserar dessa kroppsdelar en hel del. Det är ju inte barnen som gör dessa kroppsdelar opratbara - utan vi vuxna som lägger in annat i dessa delar än det som barnen använder det till - att kissa! För barn är det inga avelsapparater utan helt enkelt kroppsdelar de kissar med. Det kan inte vara annat än bra att man har ett namn på dessa ädla delar. Så tycker i alla fall jag. Önskar att ordet snippa funnits när jag var barn.



Vill man orsaka storm kan man också göra som jag gjorde idag, och skriva en inbjudan till en har- och rävjakt för barn och ungdomar i en grupp på facebook. Det blev stormigt värre och upprörda människor som tyckte att det var hemskt att barn fick döda djur. Jag fick då förtydliga vilka lagar och regler som gäller för handhavande av jaktvapen - för mig var det liksom självklart att man inte stoppar ett vapen i nävarna på en åttaåring och låter honom/henne testa att skjuta på djur. Men det var det inte för alla uppenbarligen. Jakt kan man ju vara med på utan att skjuta, t.ex. när man sitter bredvid en erfaren jägare och får vara med på jakten på så vis. Det är ju ofta så ett jaktintresse "ärvs".
Att det finns jaktmotståndare vet jag - och jag tar gärna en seriös pratstund med dem för att förstå deras synvinkel och för att berätta hur jag ser på det. Jakt är ju inget nytt påfund.
Men sen är jag ju uppvuxen med att vara med på jakt, slakt och skytteträning. Det är svårt att skriva så att de som inte är jägare också förstår hur det fungerar. Man vill ju inte behöva skriva en hel roman när man ska bjuda in till ett arrangemang...
Sen känns det som om att en del människor älskar att leka Egon. Oavsett vad som skrivs...

1 kommentar:

maria sa...

håller med dig! det är så mycket man inte kan säga nu för tiden utan att folk blir onödigt skitnödiga...

- vi tittade o lyssnade på videon igår o Lauri nynnar fortfarande på den! tyckte den va jättesöt! det är ju vuxna som gör en onödig grej av det, för barnen är det ju inget konstigt. hörde att nån nu t.o.m måste protestera för att snoppen STÅR UPP, även om det inte va så mycket annat att klaga på. herregud, tänkte jag, det är ju en GLAD sång, snoppen är väl bara GLAD!

- har alldeles för lite tålamod för att va med på jakt, men jag är så tacksam mot er som gör det eftersom jag gärna äter upp det som jagas ;) dessutom är det ju nyttigt med luft o natur, så det är väl ett alldeles ypperligt fritidsintresse!

oj, va jag tyckte mycket idag :) kram!