tisdag 6 januari 2015

Hepp! Dagens tv-tips!

SVT-play är fantastiskt!
Jag skulle vilja tipsa om följande program/serier/dokumentärer:

1. Den tredelade dokumentären om Astrid Lindgren. Jag fick en ny bild av henne, en fördjupad bild som i mina ögon gjorde henne till en ännu större människa än jag tidigare tyckt. Missa inte den! Dessutom får man sig en rejäl historielektion över 1900-talet. En riktigt bra sådan lektion!

2. Historieätarna. Här är det också historielektion av det bättre slaget, med mycket humor men ändå seriöst.

3. Den fjärde mannen - serie som bygger på en roman av Leif GW Persson. Lassgård är med. Mer behöver inte skrivas. =)

4. Överlevarna - det tionde året. Dokumentären om några familjer som drabbades hårt av Tsunamin 2004. Den kan man se och få lite perspektiv på sitt liv. Punkt!


2 kommentarer:

hakker sa...

1/ Astriddokumentären= mycket intressant hur allt hänger ihop, 2/ historieätarna= Erik Haag har tappat greppet totalt och blajjar tyvärr bort en bra programidé, 3/ Hur i hela friden hinner du se på serier?, 4/ Alltid bra med perspektiv på tillvaron- tycker att vi med vett och vilja ställer till med en hel del utöver alla olyckor (tsunami) som händer...nä jag ser en Jönssonligan i stället för eländigt är det ändå. Och kallt å mörkt.

Fnissi sa...

1. Japp, verkligen.
2. Nja, första säsongen var bättre. Men bra ändå.
3. Det gör jag inte. Därför bra med SVTplay. Då kan man titta samtidigt som man gör annat... typ jobbar, läser, lagar mat och så...
4. Jo... så är det. Men jag är nog av den sorten att jag behöver bryta ihop och böla en stund över eländet... Höga berg och djupa dalar...du vet! =) Haha!