måndag 7 juli 2014

Morotskaka

När jag gjorde min morotskaka till Mallans kalas så använde jag det här receptet. Till glasyren hittade jag på en egen variant för jag glömde köpa philadelphiaost... Och dekorationen blev jag inspirerad till av en kvinna här i byn som gjort så fina marsipanmorötter att ha på. Det gröna är citronmeliss. 
Jag valde att spritsa på glasyren på varje kakbit.

Ingredienser:

4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 tsk malen kanel
1 tsk vaniljsocker
6 dl finriven morot, ca 5-6 morötter
2 dl olja som solrosolja eller rapsolja




Glasyr:
25 gram mjukt rumsvarmt smör
60 gram creme fraiche
4 dl florsocker
1 msk koncentrerad apelsinjuice
2 tsk mald ingefära



Tillagning:

Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram smör till glasyren och skär upp det i skivor och lägg i en bunke att bli mjukt.
Vispa ägg och socker fluffigt med elvisp.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, kanel och vaniljsocker i en bunke.
Skala och riv morötter fint.
Rör i mjölblandningen i äggen.
Tillsätt de rivna morötterna och rör ihop till en jämn smet.
Tillsätt oljan och rör ihop till en jämn smet.
Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Häll smeten i långpannan och fördela den jämnt.
Sätt in i ugnen i mitten och grädda i 30 minuter.
Ta ut och låt morotskakan kallna. Om du vill kan du sedan skära den i bitar ifall du vill spritsa glasyren på varje kakbit. Annars skär du den när du har brett ut glasyren på hela kakan.

Gör glasyren. Blanda ihop allt till en jämn smet och häll i en spritspåse om du vill spritsa på den på varje kakbit, eller bred ut glasyren på hela kakan och skär sedan i bitar.

Dekorera med en marsipanmorot på varje kakbit.

Ät och njut! 


Inga kommentarer: