söndag 1 juni 2014

En ny favoritsysselsättning?

En av de saker som jag älskar med min M är att han hakar på och stöttar många av mina galna idéer. Jag har t.ex. fått en ny favoritsysselsättning som passar oss två perfekt. Ja, vi har bara testat det två gånger men det gav definitivt mersmak. Låt nu inte er fantasi skena iväg med er! Jag ska be att få tala om att det vi gör tillsammans är:
Tadaaaaaa - viltsafari på morgonen! Jag har ju berättat förut att vi brukar åka ut och spana på vilda djur på kvällarna. MEN...problemet med det är att det blir mörkare och mörkare ju längre man är ute. Fotografera i mörker med ett zoomobjektiv som bara klarar 4,5-5,6 som lägst på bländare funkar inget vidare. Det blir ungefär så här, och då är bilden tagen när man med sitt öga tycker att det är ganska ljust fortfarande.

En råbock som är lite grådassig trots redigeringsförsök. 

Så jag föreslog att vi istället skulle gå upp tidigt på morgonen och ge oss ut. Han tittade frågande på mig (inte så konstigt...jag är inte direkt morgonpigg av naturen...) men hakade direkt på. Sagt och gjort - kl. 05.00 morgonen därpå gick vi upp, åt snabb frukost och 05.15 var vi iväg. Det är vackert på morgonen!!! Helt fantastiskt!
Här ser ni bilderna från vår första viltsafarimorgon:


Fin råbock som käkade frukost!

Ganska tjock get... och förmodligen har hon inte ätit bullar...

Fin älgko! Kanske kalv i magen här?


Samma råbock som ovan, men här tar han en paus i ätandet.


Många bockar finns det - och det är glädjande att man åter kan få se ett gäng rådjur häromkring. Har varit ganska skralt med det några år.

Tittut! 
 I morse var planen ett dra iväg lika tidigt, men det ville inte min kropp. Den stängde av mitt alarm 6 gånger under en timma utan att hjärnan noterade detta vilket betydde att vi kom upp strax före kl 6 istället. Hm... Jag var bra sur på mig själv faktiskt. Men en del djur lyckades vi se ändå. Många harar, rådjur och en ensam älg. Hade hoppats på att få se kon med den lilla röda älgkalven som vi såg igår kväll, men det kanske blir någon annan dag framöver. Här är bilderna från dagens strapats:

Livrädd hare! Och ganska våt av dagg!

Hitta djuret! Här skulle jag bara kolla inställningarna på kameran, men strax efteråt dök det upp ett djur som snabbt som ögat drog över vägen. M trodde jag fått med djuret på bilderna, men det trodde inte jag. Jag hade fel! =)

En del djur är väääldigt skygga, andra knappt rädda alls. Den här bocken stod och glodde på oss bra länge innan han sakta drog sig mot skogskanten. Härligt med motljus!!!


Jag älskar att fotografera naturen och de vilda djuren. Det är nåt HELT annat än att fotografera människor (som jag för övrigt också gillar att fotografera). Man kan inte regissera motiven, man måste vara snabb för motivet kanske är borta om två sekunder, man får ta miljön där djuret befinner sig oavsett vad som sticker upp och är i vägen, man får välja mellan att ha automatiskt på kameran - och då kanske kameran fokuserar på nåt helt annat än man tänkt, eller på manuell - och då måste du vara jäkligt snabb med att ställa in fokus annars kanske djuret hunnit iväg. Bländartal och tid får man också försöka kolla av lite då och då när man åker, för det hinner man då rakt inte greja med när väl motivet har dykt upp. Det är häftigt - och jag går igång på det!!! Så nu har vi en ny sysselsättning - som inte ALLS passa ihop med min kropps dygnsrytm. Men det skiter jag då blankt i!

TACK älskade M för att du vill följa med mig! <3 p="">

Inga kommentarer: