onsdag 20 november 2013

Utlottning till förmån för min insamling till Barncancerfonden!




Idag fick jag brev från Barncancerfonden som ville tacka för att jag bidragit till att samla in pengar till deras forskning. Jag citerar ur brevet:

"Det är tydligt att vi inte kan luta oss tillbaka. Med det nya året går vi in i ett nytt och svårare skede. Problemet är att forskningen och dagens mediciner verkar ha närmat sig vägs ände. Överlevnaden för barncancersjukdomar ökar inte längre, utan står närmast still.
Det betyder att vi måste hitta nya behandlingsmetoder, bättre mediciner och effektivare vårdåtgärder för att fler barn ska kunna överleva. Det innebär också att vi måste gå in i en ny och djärvare fas av vår forskning.
Bland annat måste vi satsa mer på den patientnära forskningen och på cellforskning på molekylär nivå. Vi måste fortsätta att utveckla de biobanker vi är med och finansierar. Biobankerna, där blod-, cell- och vävnadsprover sparas, hjälper forskarna att diagnosticera säkrare och förbättra behandlingsmetoderna. 
Forskningen blir dyrare, svårare och ännu mer komplicerad.
Vi kommer aldrig att ge upp. Barncancerfondens målsättning är att utrota barncancer. Inte till 80%. Till 100%."

Alla bidrag är viktiga - och när jag läste fylldes ögonen med tårar. Snart är det ett år sedan den lilla ängel dog som är anledningen till att jag startade min insamling. Mitt mål var att samla in 10000 kr på ett år. Det är några tusenlappar kvar, men det ska vi nog få in. Jag har bestämt mig för att ordna en utlottning bland alla de som skänker ett bidrag till min insamling under december månad.
Först ska jag nu bara se till att fixa fina priser att lotta ut. Om du har nåt som du vill skänka som pris är det bara att höra av sig!

Om man ska köpa julklapp till någon som "har allt" kan man ju ge bort ett fint kort till den personen istället och tala om att man har skänkt pengar i hans/hennes namn till barncancerfonden. Det är en fin present tycker jag! Om man vill så gör jag gärna ett sånt presentkort - ett handgjort kort där man kan önska lite kring hur kortet ska se ut.

Jag vet att det finns MYCKET man behöver samla in pengar till - många, många, många ändamål som alla är lika viktiga. Men detta är viktigt för mig - för att jag under några års tid sett hur barncancer drabbar; barnen förstås, deras familjer, släktingar, vänner och alla skolkamrater som saknar, saknar och saknar.

1 december sätter tävlingen igång. Håll utkik!


Inga kommentarer: