måndag 15 juli 2013

Konfirmationstårta

Vad ger man en konfirmand i present? En tårta kanske? Så fick det bli. Jag ville göra en tårta som såg ut som en psalmbok, och hade bilden klar för mig i huvudet hur jag skulle göra. Tänkte att det nog var ganska enkelt.
Det var det inte. Det var inte enkelt att få det att se ut som en bok. Men det blev en konfirmandtårta ändå tack vare de detaljer som jag dekorerade med.
Fast Mallan undrade varför jag hade med ett kors. Han är väl inte död liksom?
Så då fick hon sig en lektion i korsets betydelse. Till hennes stora förtjusning givetvis. ;-)

Blommorna ser svarta ut här, men de är vinröda, liksom "bokpärmen".
Bottnen är gjord av fem rulltårtsbottnar. Tre vanilj och två choklad. De fyllningar jag använde var:
1. Nutellakräm och mixade inlagda päron
2. Rårörda hallon med lite socker - tycker om när det är lite syrligt som kontrast till allt sött
3. Marsánkräm
4. Färska jordgubbar som jag mosade och tillsatte lite socker i

Blev en saftig tårta! =)

Inga kommentarer: