söndag 10 februari 2013

Tårtor

Här kommer ett tårtinlägg. Jag dekorerade ju fyra doptårtor förra helgen. Det är kul att dekorera tårtor! För mig är det avkoppling att syssla med det. Men det tar tid. Har fått förfrågan från flera håll om att göra tårtor till olika händelser. Men jag kan bara göra det om jag hinner. Annars blir det bara ett påhäng, och inte avkoppling.
Det där med att ta betalt är skitsvårt tycker jag. Man vill ju helst ta ett rimligt pris som folk har råd med. Men samtidigt bör man ju få ersättning för den tid det tar att göra själva tårtan. Jag har därför idag googlat runt och kollat vad den typ av tårtor som jag gör ungefär kostar. Allt mellan 400-2000 kr kan man säga - vilket inte gjorde mig ett dugg klokare egentligen. Men jag har nu bestämt mig för följande:

Det finns två alternativ (jag använder mig helst av marsipan, och fyllning kan man önska själv);
1. Jag gör hela tårtan.
2. Jag gör bara dekorationerna (som är handgjorda och handmålade).

Om jag gör hela tårtan och det ska vara en tårta ungefär som den nedan, med dekorationer som kräver lite extra tid att fixa i ordning så kostar en sådan tårta 400:- för 12 bitar.  En tårta med enkla dekorationer som den nedan med vimplar, kostar 300:- för 12 bitar.

Om jag bara gör dekorationerna (dvs du har själv ordnat med tårtor med marsipantäcken) så kostar dekorationerna + tiden för dekoreringen 200:-
Om det är enklare dekorationer som t.ex. vimplarna så kostar det 100:-

Usch...hatar att sätta pris på sånt jag gjort, och oftast gör jag det som presenter till vänner osv. Men nu kör jag på detta så får vi se. Men fortfarande bara om jag hinner. Det tar sin lilla tid för mig. Räknade ut att förra helgens 4 tårtor (som jag bara dekorerade) tog ca 6 timmar. Dekorationerna ska göras, sedan målas, läggas på tårtorna. Det tar tid... men är kul! =)









Inga kommentarer: