onsdag 10 oktober 2012

En iller eller?

Idag när jag agerat kulturskoletaxi och skulle lämna av en adept så fick vi syn på en katt som tog ett vigt hopp rakt ner i en lövhög för att sedan nöjd spankulera därifrån med en mus i munnen. Man kan tycka att det är en aning groteskt och osmakligt av mig att då direkt känna en stor lust att fotografera den där katten med en mus i munnen - men så var ändå fallet. Sagt och gjort -  tog kameran i högsta hugg och så gav vi oss iväg efter katten. Döm om vår förvåning när det då helt plötsligt kommer ett svart långt streck springande förbi oss och in i en hög med järnbalkar (tror det heter så i alla fall). Fram sticker att gulligt litet huvud fram, nämligen detta:
 Jag tror det är en iller. Är inte så himla bra på de där mårddjuren, men vet i alla fall att mård är det inte. Ej heller vessla. Inte mink, för de är ju helbruna väl? Hermelin ser inte heller ut så. Det måste helt enkelt vara en iller. Eller? Hjälp mig om ni är experter på dessa söta rovdjur...

På kvällen åkte vi en liten viltsafari och tog kort på levande älgar - trots att det är älgjakt. =) Stort tack till han som vet vart älgarna finns!
Väldigt förstorad bild, men jag ville att det skulle synas när hon blåser ut sin varma andedräkt i den kalla luften. Ser så mäktigt ut på nåt sätt tycker jag. Fick det dock inte att synas så bra som jag ville i alla fall. Ljuset räckte inte riktigt till.

 Två varianter av samma bild... Vilken gillar ni bäst?


Här ser man tydligt den vita strimma mellan låren som är typiskt för hondjuren. Ska tydligen gå att se redan på små kalvar.



Inga kommentarer: