fredag 4 november 2011

Blogglämplig ålder?

Vi skaffade en blogg till Mallan när hon var 7 år. Tidigt kan tyckas, men det var ett sätt att få henne motiverad att skriva. Hon gjorde inga mängder med inlägg, men nåt då och då, samlade bra länkar på sin sida osv. Idag har hon suttit och gjort en film om sin legolandresa, för att kunna visa i skolan och som en "läxa" och resedagbok. När vi sedan skulle lägga upp filmen på Youtube via hennes googlekonto fick vi fylla i hennes födelseår, och genast kom det upp ett meddelande om att hennes konto var borttaget pga av hon var för ung för att ha ett konto. Hennes blogg var borta och det går nu inte att få tag i det hon skrivit heller. Eller, jo, man kunde få tillbaka sitt konto på tre olika sätt;
1. Genom att skicka in ett papper/bevis på att hon var gammal nog.
2. På nåt annat sätt som jag inte fattade...
3. Genom att betala en liiten (enligt dom själva i alla fall) avgift till dom.

BAJS säger jag! De har inte EN enda gång begärt att få hennes ålder eller födelseår tidigare. OCH om det nu är så att de ändrat ålder under tiden hon haft ett konto så kanske man kan varna först? Så att man har chansen att spara de inlägg man faktiskt gjort. Så J-A surt tycker jag. Inte att bloggen försvinner - jag kan köpa att de lagt till åldersgräns - men SURT att inte kunna få tag i hennes tidigare inlägg. 
Och betala dom kan de se sig i stjärnorna efter. Spelar väl ingen roll om jag betalar? Hon är väl lika ung för det??? BAJS!

Jaja, Mallan tar det hela med ganska stor ro, och nu har vi istället skapat en blogg åt henne på skolbloggen.se
Där kan man ha elevbloggar, så det har hon nu. Hoppas den får vara kvar.

M berättade när ha kom hem att de tydligen ska ändra åldersgräns osv. för bloggar - och jag som trodde att det var JAG som hade mest koll på nätet här hemma. Där fick jag så jag teg! =)
Jag förstår att de vill ha åldersgränser osv. Finns ju bl.a. på facebook, man ska vara tolv år, men det har ju inte hjälpt direkt. Och vill man nu inte ha en massa googelkonton till barn så kanske man får hitta på en egen slags bloggform till ungarna. Det här är ju deras värld. Kanske förresten redan finns någon sådan bloggportal för barn, förutom skolbloggen? Hm... måste googla på det!

Här är i allafall Mallans nya plats i cyberspace: 

Det slog mig just att man måste ha ett googlekonto när man ska ladda ner appar till sin androidtelefon... Kommer hon vara blockad från det också nu då? BAJS!

1 kommentar:

Annelie Björk sa...

Bajs var ordet ja!!! Då är jag puckad för jag uppmuntrar Emmelie till att skriva på sin blogg!!! Självklart har jag som förälder ansvar för vad som skrivs osv... men man har ju som förälder allt ansvar för minderåriga barn!!! Ok typ med fb att det är åldersgräns för där kan dom surra omkring och läsa saker som inte alls är lämpligt fast det kan dom av andra sidan på nätet överhuvud taget och det är mitt ansvar att se till att dom inte gör det!!! Håller med du!! Bajs!! Och precis som du skrev!! Betala??? Skulle hon bli äldre då!!!!??? Nått annat som jag tycker är Bajs är att Emmelie får massa Ellos reklam på sin mail!!!Nej nu ska jag gå och bajsa efter deta skitnödiga inlägg!!! Nu har du "rört upp" mig lite...