torsdag 17 mars 2011

Symöte!

Min vän har virkat denna början på ett himla häftigt våffelmönster. Det ska bli en grytlapp, och jag fattar INTE hur hon gör. Hon hade en snabbkurs med mig... det hjälpte inte!
Igår kväll var jag på Röda Korsets symöte. Många vuxenpoäng på sånt, jag vet (och är man 34 kanske man ska ha en del vuxenpoäng!!!), men det är himla roligt att få sitta en kväll och prata och pyssla. Igår virkade jag på Josef till lillfaddrans krubba.
Det är också väldigt intressant att vara med äldre generationer och få höra om deras barndom. Eftersom jag inte har varken farmor, farfar, mormor eller morfar kvar i livet så blir det liksom inte så att man träffar den generationen regelbundet. Jag önskar att jag hade varit mer mottaglig för att lyssna på deras berättelser när de levde, men jag tror inte att jag var det alla gånger tyvärr. Nu däremot, och då är det intressant att få nya perspektiv på tillvaron. 
Vi pratade bl.a. om att föräldrar skyddar sina barn så mycket idag. Nu får de knappt gå till skolan själva, medans för 30 år sedan så kunde man släppa iväg sin femåring för att gå och köpa mjölk själv i lanthandeln, eller gå/cykla själv till söndagsskolan fast det var 5 km dit.
Då kom ju pratet om hur barn hade det för 60 år sedan, när de skulle gå själva till skolan i alla väder. En kvinna berättade då om hur hon fick gå en lååång väg, genom en skog, genom två hagar varav en med unghästar och en med kvigor, sedan förbi ett hus där två hundar sprang lösa - och hundrädd var hon. "Många gånger fick jag vända och gå hem för att jag hade så ont i magen och var rädd" berättade hon. "På hemvägen gick jag sådana omvägar att jag gick en mil".
Hon tyckte inte att några barn skulle behöva utsättas för det - det var definitivt inte bättre förr.

Sedan kanske det fanns andra saker som faktiskt VAR bättre förr.
Sådant är intressant att prata om tycker jag. Det är härligt att lyssna och viktigt att få den delen av vår historia med sig.

"Tanten" vi var hos - hon är nog den snällaste man kan hitta! Hon är verkligen genomsnäll!!!

Inga kommentarer: