måndag 17 januari 2011

Rapport...

Sitter och ser på Rapport, och blir så jäkla förbannad rent ut sagt! Naf (Mallan och hennes kompisars ord som man får använda istället för svärord. Vänder ni på ordet så förstår ni varför de valt just detta... ;-)
Mamman och pappan som riskerar fängelse för misshandel av sina barn överklagar och hävdar att de slog sina barn av kärlek! Pappan intervjuas och berättar att han själv är uppväxt med aga och att han bara har mått bra av det för att det har visat att hans föräldrar älskar honom. BAH!!!
Man slår inte den man älskar!!! Det är FEL!!!
Han är också kristen fundamentalist och försvarar sig med att han i bibeln hittat bevis för att Gud vill att han uppfostrar sina barn på detta sätt. Alltså; Vi lever inte på Jesu tid längre. Inte heller i den tid då berättelserna i Gamla Testamentet utspelade sig. Vi måste ju anpassa den kristna tron till den värld vi lever i idag. Det är ju SJÄLVKLART!!! 
Dessutom är inte Bibeln lag i Sverige. Visst, våra lagar grundar sig på tio guds bud osv. Men Bibeln är INTE lag! Tänk om vi istället skulle  välja någon av Paulo Coelhos böcker som lag? Kanske hans samling med kloka ord? Men det går väl att feltolka honom också givetvis... Eller jag kanske skulle ta och bestämma mig för att följa Västgötalagen? Hur kan man leva i ett samhälle och tro att man kan leva efter sina egna lagar???
Hur kan man överhuvudtaget tro att man uppfostrar barn till goda samhällsmedborgare genom att SLÅ dom??? 

Nä, tack DN för att ni idag satte in denna artikel om hur viktig beröring är för oss människor. Slag är ju också beröring kan du ju tycka, men jag skulle vilja påstå att det inte är det. Ordet beröra har för mig ingen negativ klang, utan talar om försiktighet och känsla. Söker man på Wikipedia så får man fram denna definition på beröring, vilket styrker min känsla för ordet.
Jag skrev faktiskt mitt examensarbete om beröring och kompismassage i skolan. Det var jätteintressant, och jag är min handledare Brita Dunderberg evigt tacksam för att hon trodde på mig och min idé, annars hade jag inte fått genomföra mitt projekt.
Tack syrran för att du tipsade mig om artikeln i DN - nu vänner läser ni den artikeln och sedan beger vi oss ut i verkligheten och kramar, kramar och kramar våra medmänniskor!
RÄDDA VÄRLDEN - GE VARANDRA EN KRAM!


Medan jag gjorde den där bilden ovanför så blev det idrottsgala på TV och Lena-Maria Klingvall sjöng "You raise me up" så vattennivån i kroppen steg så till den grad att det svämmade över. Och eftersom jag precis hade berättat för dottern om artikeln och att vi ska ha minst 8 kramar om dagen för att må bra, så kommer kommentaren: Men HON kan ju inte kramas! Stackars henne!
Så vi pratade om att kramas kan man göra på många sätt - och beröring är inte bara att kramas! =)
.............................................................................................................................................................
Ojoj, nu meddelar Heidi att Björn Ferry blir pappa i juli, och nu får Ingemar Stenmarck hederspriset av sina största konkurrenter... Det rinner över här...

Tur, nu bytte sambon kanal. En norrman som ska överleva i vildmarken är inte lika snyftigt...

Inga kommentarer: