måndag 31 januari 2011

Diagnos: B-A-R-N

Den där ungen måste ha en bokstavsdiagnos, hör jag mig själv säga. Min hustru håller med och föreslår B-A-R-N.
De sprider sig, bokstavsdiagnoserna, och då menar jag: i allmänt tal, i tankesätt. Så snart man stöter på en exceptionell kreativitet, ett starkt temperament, ett extremt konstnärskap där självuppoffring verkar bo granne med självförhävelse - eller överhuvudtaget en motivation utöver det vanliga - är det risk att tanken infinner sig: varning, bokstavsdiagnos!

Bokstavsdiagnoserna, det är ju vår rekryteringsbas, säger skrattande en lärare på en av Sveriges konsthögskolor när jag för ämnet på tal. Kanske är det verkligen så, eller åtminstone i någon mån så, men i dte längsta bör vi nog hålla fast vid bokstavsdiagnoserna B-A-R-N, M-Ä-N-N-I-S-K-A, konstnär. Eller bandyspelare. Bergsbestigare. Homo ludens.

Mikael Olofsson (GP Söndag 30 januari 2011)

Min kollega hittade detta och jag bara jublar! PRECIS så tycker jag också!!!

1 kommentar:

Habe81 sa...

Min favorit bland bokstavsdiagnoserna:
Barn som har svårt att sitta still, som springer omkring osv har oftast diagnos: MIB (Myror I Brallan).
Denna diagnos stämmer in både på mina tre barn och mig själv.