tisdag 26 oktober 2010

Så vackert!!!

Våken Drøm

Ei Bleike Sol Står Opp I Øst
det Går Mot Nok Ein Dag.
og Gjenlyden I Fra Di Røst
og Dine Hjerteslag
e Det Fjerna Svaret Eg Fremdeles Får
kver Gan Eg Ber Mi Stumma Bønn.
men Eg Tar Det Med Meg Kor Enn Eg Går
mens Eg Vente I Ein Våken Drøm.

det Hende At Eg Ser Deg Gå
forbi Ein Gang I Blant
et Streif Av Sol I Alt Det Grå
det Klaraste Eg Fant.
det Va Eventyret Om Å Finna Ein Skatt
der Stjerner Speiles I En Brønn
og Eg Får Og Speide Ei Stjernenatt
mens Eg Vente I Ein Våken Drøm.

du E Ei Uro I Mitt Sinn
eg Aldri Kan Bli Kvitt.
hvis Du Vil Gi Meg Dagen Din
så Får Du Livet Mitt.
for Alt Me Har E Her Og Nå
og Tiå Renne Som Ein Strøm.
eg Ser Dagar Komma Og Dagar Gå
mens Eg Vente I Ein Våken Drøm.

Jag gör ett försök till översättning... som funkar hyfsat till melodin förstås... ;-)

En blekgul sol går upp i öst
Det går mot ännu en dag
och genljudet ifrån din röst
och ditt hjärtas slag
är det fjärran svar jag ännu får
var gång jag ber min tysta bön
Men jag tar det med mig vartän jag går
när jag väntar i en vaken dröm (dagdröm vore bättre men inte lika vackert...)

Det händer att jag ser dig gå
förbi nån gång ibland
en strimma sol i allt det grå
det klaraste jag fann
det var äventyret om att finna en skatt
där stjärnor speglas i en brunn
och jag får ock spegla en stjärnklar natt
när jag väntar i en vaken dröm

Du är en oro i sinnet mitt
jag aldrig kan bli kvitt
om du vill ge mej dagen din
så får du livet mitt
för allt jag har är här och nu
och tiden strömmar förbi
Jag ser dagar komma och dagar gå
när jag väntar i en vaken dröm.

Inga kommentarer: