måndag 18 oktober 2010

Bilder från helgens bravader!

 Under helgen som var hade vi en hel del att greja med. Jag fotograferade på ett bröllop, och utan att ha frågat om det är okej så delar jag med mig av en av bilderna. Det var ett mycket vackert brudpar, och de utstrålade go´ och äkta kärlek som lyste omkring dem. Jag har idag suttit och kollat igenom fotona och hittat en hel del "favoritbilder". Nu återstår att se vilka foton som blir deras favoriter...
 Hoppas de blev nöjda, för det är alltid pirrigt att fota brudpar... Tänk om det inte blir som de tänkt sig... Man kan liksom inte göra om det en annan dag... Sånt kan få mig att få klump i magen. I lördags var dte ju oerhört vackert (men kallt) utomhus, men solen är för jäklig när man ska fotografera. Särskilt eftersom kameran mäter efter det ljusaste i fotot, och en brud har vitt på sig... En hel dle överexponerade foton blev det som vi får se om vi kan göra något med. Frysprickar (ståpäls, reds.anm.) kan man ju softa bort, och fula papperskorgar och annat kan man ju också ta bort ur foton. Har ni förresten sett hur mycket fula saker vi omger oss av? Dem upptäcker man när man kommer hem och laddar över fotona till datorn. Fula papperskorgar som ser till att komma med någonstans i fotot, illröda bilar, fula byggnader som syns mellan träden, ölburkar, lyktstolpar, flaggstänger och allt möjligt annat som inte passar sig på just bröllopsfoton. Tur Photoshop finns! =)

En annan sak jag tänkte på i lördags var hur fult det är att gå på bröllop i baggy jeans och "indianstövlar" som Mallan kallar det... Alla andra är uppklädda och snygga, men fotografen hon traskar runt i enkla kläder hon. Men det var faktiskt genomtänkt (förutom att jag inte tänkt på hur fult det var i jämförelse med gästernas klädsel) för när man ska fotografera måste man vara beredd på att kunna traska runt i alla möjliga miljöer (högt gräs, kladdigt och geggigt, skog, åkrar m.m.)och fotografera ur olika vinklar (ligga på marken, sitta på huk, klättra osv.) och då är det inte särskilt lämpligt med festklädsel. Man vet liksom aldrig innan vad för slags bilder man kan komma att ta, så därför får man köra kläder som är lätta att röra sig i och tåliga. Stövlarna var det tystaste jag hade, för jag har en gång gjort misstaget att ha snyggskor på mig och sedan fått traska runt barfota i kyrkan eftersom det klapprade så när jag gick med skor... Och som fotograf ska man ju vara både framme vid altaret och längst bak, så det blir en del trippande fram och tebax. Nu var kapellet som de vigdes i inte särskilt stort, men i alla fall. Så, nu har jag förklarat min enkla klädsel... :-)

I söndags stod jag och Mallan på loppis, och det gick precis ihop sig för mig, och Mallan tjänade mest som vanligt. KUL! Vilket utrmärkt ställe att träna matte på! (Jag är ju inte bara mamma, utan pedagog också). Vet ni förresten vad ordet pedagog betyder? Jag har fått lära mig att det betyder den som "går med". Vackert tycker jag! Jag som pedagog ska gå med barnen och hjälpa dem vid hinder som försvårar deras väg. Vara mentor och coacha! Inte föreläsa och visa vägen utan gå med dem på den väg som de själva har valt.
Efter loppisen var det dags för bibelbytardag i kyrkan, då man kunde komma dit med sina gamla biblar och få dem värderade av en expert. Dessutom fick alla närvarande en egen ny bibel. Jättefin var den - dagens konfirmandbibel, men foton, illustrationer, faktarutor, förklaringar osv. Mycket roligare att titta i än min konfirmandbibel vill jag lova. En spännande bok det där. Med en mängd innehåll som jag inte förstår. Men det kanske inte är meningen heller?

Efter kyrkan drog jag iväg på dans! Men den får jag skriva mer om i morgon, för nu är det godnattdags! ;-)

3 kommentarer:

Emma sa...

Oj hade inte en aning om att du oxå åt det, hade aldrig hört talas om det innan. Kom som en chock för mej för ca 6 månader sen...Men det kanske är vanligare än man tror?! Natti natti, kram

Annelie Björk sa...

Helt övertygad om att brudparet är nöjda!! Ha ha kände igen brudbuketten så jag vet vilket par det är!!! Vilket superfint kort på Mallan!!! Kan jag låna henne en dag, tänkte åka till badhuset!!

Fnissi sa...

Emmsan: Annelie som skrivit kommentar här äter det också, samt två andra vänner till mig. Så i min bekantskapskrets är det nog vanligt i alla fall... =)