söndag 12 september 2010

Folkpartiet...


...går till val med skolfrågorna som viktigaste kärnan i deras politik, eller? Det är åtminstone bara det jag möts av när jag träffat på dem och deras valaffischer på stan.
En lärare som jag borde ÄLSKA att ett parti gör så stor plats för skolan i debatterna. Och ja, det är ju på sätt och vis bra att de andra partierna också då får tänka till kring sin skolpolitik och uttrycka den.

Men folkpartiet - VEM och i VILKEN forskning har ni hittat belägg för att betyg ger en bättre skola?????????

Omdömen och mer tydlig info till föräldrarna, jaa, det är viktigt att vi lärare kommunicerar med föräldrar och barn om vilka mål som ska nås och vägen till dessa mål. Men betyg? Neeej!

Framtiden börjar i skolan! Så långt är de på sätt och vis rätt. Men man lär hela livet och hela tiden - och (det här kommer inte alla att gilla) jag är heeeelt säker på att de flesta lär sig betydligt fler saker utanför skolan än i den. Man kan ju bara tänka efter själv. T.ex. Foto - vart fick jag intresset för det och vem lärde mig? Jo, morfar och moster. Sedan valde jag själv att på gymnasiet lära mig ytterligare.
Vi får aldrig tro att det bara är i skolan man lär sig, näe, i skolan har vi lärare chansen att ge barnen en lust att lära, en nyfikenhet och en vilja att veta mer och att våga fråga och vara delaktiga i samhället. En vilja att utvecklas. Så att de lär sig massor av saker hela tiden - för att de vill!

Åter till valaffischen:
Sen kunde fortsättningen vara något av följande så kanske de hade fått min röst:

Ja till Kreativitet, Trygghet, Medmänsklighet, Solidaritet, Samarbete, Ökad lärartäthet, Nyfikenhet, Mångfald... osv, osv, osv!

Bara inte "betyg". Suck!

1 kommentar:

Annelie Björk sa...

Jag tycker att många föräldrar lägger alldeles för mycket ansvar för skolan!! Skolans fela att inte barn kan simma osv, skolans fel att barn rör på sig för lite! Ja ibland är det tom skolans fel att våra barn blir ligister! NEJ Föräldrar måste ta ansvar för barnen. JAG som förälder får väl se till att dom lär sig simma, kan inte jag det finns det folk som har utbildning på sånt!!Osv!!! Jag som förälder måste ju även faktiskt visa delaktighet i skolan! Barnen fixar inte det själva!!Tycker synd om lärare! Dom har tillräckligt mycket ansvar ändå!!