lördag 21 augusti 2010

The secret...




Har länge och väl spanat på en bok som heter The Secret av Rhonda Byrne. Den ska vara såååå bra sägs det, och avslöja Hemligheten som gör att du kan uppnå vad du vill!
Efter att ha läst den så tycker jag:

1. Den är VÄLDIGT amerikansk...

2. Den innehåller en hel del kloka saker

3. Den innehåller även en massa (i mina ögon) BULLSHIT!

I princip kan man säga att syftet med den är att tala om för dig att det du tänker - det blir du. Så vill du bli rik (mycket handlar om det i boken) så ska du tänka dig rik! Typ...

Här nedan kan ni läsa en del av de kloka saker (enligt mig) som står i boken:

Det du tänker på eller ägnar din uppmärksamhet åt allra mest kommer att bli en del av ditt liv. Ja, det kan jag väl hålla med om, om man bara gnäller och tänker negativa tankar så blir man ju inte särskilt mycket gladare.

Var tacksam för allt du har!
Viktigt!!! Att tacka och känna tacksamhet är en nog så viktig del om man vill må gott.

För att få mer kärlek - fyll dig själv med kärlek tills du blir en magnet.
Ja, alltså, det är väl så att om man har svårt att älska andra så är det svårt för andra att älska en. Men om man sprider värme och godhet omkring sig så är man ju lättare att tycka om... Typ...
;-)

Om du inte fyller på dig själv först har du ingenting att ge till andra.
Klokt, och sant. Man kan inte bara ge och ge och ge. Man måste ha källor att fylla på i. Saker man gillar att göra, tanketid, lugn och ro emellanåt.

Din kraft ligger i dina tankar, så var medveten om vad du tänker. Det är sant, vi brukar använda oss av det på jobbet. Det kan ju t.e.x finnas elever som hamnar i en negativ spiral, då brukar vi lärare formulera för oss själva vad vi skulle vilja se hos den eleven, och då inriktar vi våra tankar på att se det, och oftast börjar eleven hamna i en positiv spiral. Så tankar man tänker om en annan människa påverkar ju hur jag beter mig mot den människan... Affirmation!


Sen kommer sånt som jag är betydligt mer tveksam till (milt skrivet)...

Lagen om attraktion är livets stora hemlighet och den säger att människor och företeelser med samma frekvens dras till varandra, så när du tänker en tanke drar du samtidigt till dig liknande tankar.
Hm... så om jag tänker tankar om kärlek kommer jag att dra åt mig tankar om kärlek? Om jag tänker tankar om mat så kommer jag att tänka mer på mat? Om jag tänker negativa tankar så kommer jag bara att tänka negativa tankar? Hm... Tänker jag kärlek så kommer jag att dras till andra som tänker kärlek? Osv...
Låter lite väl enkelt tycker jag...

Liksom anden i Aladdins lampa uppfyller lagen om attraktion alla våra befallningar.
Wow! Jahaja... det hade ju varit bra... Jag tänker nog för negativa tankar för att Hemligheten ska fungera på mig... ;-) Att vara skeptisk ingår inte riktigt i denna New Age-lära...

Den skapande processen hjälper dig att skapa det du vill ha i tre enkla steg: be om det, tro att det händer och ta emot det i ditt liv.
Nu snackar vi...


Lek att du är rik, så kommer du att skapa mer positiva känslor inför pengar, vilket i sin tur gör att du kommer att dra till dig mer pengar i ditt liv.
Leka att jag är rik? Hur då? Handla utan pengar? ;-)

Föreställningen om åldrande finns bara i våra tankar, så släpp taget om alla sådana tankar. Inrikta dig på hälsa och evig ungdom.
Ahaaa, så man åldras inte på riktigt? Man åldras bara om man tänker att man ska åldras?

Ja, jag är alldeles för skeptisk, och jag tycker det känns som ett hån mot alla som har svåra sjukdomar, skador, problem osv. att säga till dom att "bara du tänker positiva tankar så blir du av med det". Det är ju dessutom samma sak som att säga att "om du har en skada/sjukdom/ett problem osv. så har du tänkt negativa tankar - så det är ditt eget fel att du är sjuk".

Måhända tolkar jag boken helt fel, eftersom jag är skeptisk... Men läs gärna själva, eller se filmen! Ni kan se de först 20 minutrarna här;



Ni kan också söka på "the secret" på youtube så finns det MASSOR...

Den här "dikten" eller vad man nu ska kalla det är dock tänkvärd...

2 kommentarer:

Jenny sa...

Apropå tänka positivt har jag precis lånat "Smile or die" av en Barbara Ehrenreich. Den har undertiteln "How positive thinking fooled America and the world". Hon ska ha skrivit den efter att hon fick bröstcancer och fick rådet att "tänka positivt"... och inte riktigt tyckte det var läge för det.

Annelie B sa...

Bra saker du skrivit! Så ska vi alla tänka lite mer!!!!