tisdag 6 juli 2010

Lupinfunderingar...

Är det någon mer än jag som funderat på färgen på lupiner? Vad är det som bestämmer vilken färg det blir på en lupin?
Jag minns att när jag var yngre så var de blå lupinerna sällsynta och man blev glad av att hitta dem. Då var det rosa och vita som hade övertaget. Nu känns det som att de blå snart finns överallt, och att de rosa och vita är i underläge?
Eller?

Dessutom var tvåfärgade inte så vanliga, men dem ser man nu också både här och där...

Är det någon som vet vad som bestämmer färgen på en lupin? Har det med ämnen i marken att göra? Surhetsgraden?

Sånt kan man ägna lite tanketid åt när man egentligen borde städa... =)

4 kommentarer:

Annelie, B sa...

+3+Åh då hoppar jag över städningen här hemma och sätter mig och funderar över lupinernas färg i stället!! Tack för tipset!!! Ha det gott!!

Annelie, B sa...

+3+Åh då hoppar jag över städningen här hemma och sätter mig och funderar över lupinernas färg i stället!! Tack för tipset!!! Ha det gott!!

maria sa...

å så kan man fundera över hur man förklarar blomman för sina finska kollegor :) först försöker man ett tag innan man säger ordet lupin, o då visar det sig att det är så enkelt som det ofta kan va med det finska språket - lupiini!
=) =) =)

Marie sa...

Tycker "Puliner" är häftiga! Min favorit hittade jag på midsommarafton den var blå/gul:-) Tycker det är kul att nya färgkombinationer uppkommer hela tiden, men faktiskt, de blå har övertaget!