onsdag 6 januari 2010

Köldskador, tomtebloss och pyssel

Vårt lilla snömonster Millan älskar snön, och blir alldeles lycklig av allt vitt fluff som hon kan kasta sig ut i, gräva ner huvudet i och gömma sig i. =) Hon och Mallan har jätteroligt ihop. Men igår var Mallan ute i 20 minuter och grävde i en snöhög. Det var -15 grader och hon protesterade högljutt när jag ville att hon skulle komma in - för hon frös INTE!
När hon suttit inne några minuter så kom hon ut till mig i köket och då såg hon ut som att hon fått två STORA skoskav på kinderna. Hela hennes kinder var illröda utom två äpplestora helvita fläckar som såg ut som flåsor men var stenhårda och kalla. Det kliade och gjorde ont sa hon, och jag kastade mig över datorn och tog reda på hur man skulle göra med köldskador. Så vi värmde upp kinderna genom att hålla dem mot elementen och ha tyg emellan. Efter 20 minuter var färgen tillbaka på kinderna. Hu... det var läbbigt för det såg så otäckt ut!


Jag älskar tomtebloss - de är så vackra och enkla! Inga höga smällar eller en massa tjut. Bara lite tyst sprak och vackra stjärnor som sprätter iväg! =) Doften är också härlig!

Igår pysslade jag och Mallan. Det resulterade i de här fyra tomtenissarna! Vi tycker att de blev riktigt söta och ska snart arrangera dom på något bra ställe här hemma tillsammans med lite "snöbollar".


Det var ju trettondagsafton igår, och vi firade väl inte särskilt mycket, men hade ändå en god middag, och Mallan gjorde efterrätten - chokladpudding. Visst blev det en vacker efterrätt!


I år var det första julen tillsammans med lille Aron - en glad spelevink! Dessutom gillade han banan - vilket även M gör. Så de hittade en gemensam nämnare där kan man säga. =)
När vi firade med dem så fick vi även vara med på en väldigt trevlig tipspromenad utan promenad som Mallan och Beckan ordnat. En av frågorna såg ut såhär:

Visst är det underbart när barn är kreativa! =)

Inga kommentarer: