onsdag 6 januari 2010

Årets julkort 2009

Nu startar omröstningen för årets julkort 2009!

Jag kunde ju inte välja ut bara ett, har alltid haft svårt för att bestämma mig. Så nu ska ni få hjälpa mig att bestämma! Det blir omröstning - och du röstar genom att klicka för de kort som du tycker bäst om här i vänsterkanten på bloggen. Du kan alltså välja mer än ett alternativ! Detta är också en tävling - för om du förutom att rösta också skriver en kommentar och motiverar ditt val så är du med och tävlar om fina priser. Dessutom får ju den som skickat det vinnande julkortet pris förstås!
Det är tillåtet att rösta på sitt eget bidrag!

Själv ska jag nu motivera varför dessa kort är mina favoriter 2009 (och det betyder inte att jag inte uppskattade alla de andra korten jag fick också - kom ihåg det! Jag blir glad för ALLA hälsningar!)
Kort nr 1: Halmgiraffen
Detta kort var det mest givmilda kortet, då det följde med två träd som planterats i VI-skogen i Afrika. Det gillade jag! Jag är ju en älskare av giraffer - och idén med att göra om de traditionella halmbockarna till halmgiraffer gillade jag skarpt! =)



Kort nr 2: Tomtefamiljen
Detta var det mest oväntade i årets skörd! =) Att heeela familjen var med på ett kort var mycket oväntat. Och ett riktigt bra kort är det! Ska faktiskt be om att få ett utan luvor på också! :-)


Kort nr 3: Röda luvor
Det är numera en klassiker att göra om foton till svartvitt och sedan ta fram detaljer i färg - och jag älskar det! Det är så snyggt! Detta familjekort är himla snyggt på alla familjemedlemmarna och man blir glad av det!



Kort nr 4: Pepparkaksbak
Det här kortet gjorde mig alldeles varm om hjärtat! Det uttrycker en innerlig och äkta värme och glädje! Förmodligen för att jag vet hur efterlängtad lilla tjejen var, men jag hoppas att ni också kan se hur mysigt de har det under pepparkaksbaket! Det är ju ett julkort "in action" och det gillar jag!

Kort nr 5: Tomtenissar
Det här är årets gladaste kort! Man kan ju inte annat än att smajla ikapp med nissarna som är sååå söta! =) Härlig i färgerna är det också, och järnek gillar jag skarpt!

Kort nr 6: Rudolf
Rudolf med röda mulen kan man ju inte motstå! Rolig och annorlunda idé tyckte jag, och blev lite avis på den som faktiskt fått vara så nära Rudolf!



Kort nr 7: Hemmagjort
Detta var det mest pysslade kortet i årets skörd. Jag gillar de söta små lyktorna och att texten till Nu tändas tusen juleljus fått rama in kortet. Det är ett stilrent kort med dova färger och lite glitter- och jag gillar det!


Kort nr 8: Roliga Rudolf
Detta är årets roligaste! Han är så söt med sina utstående ögon och sitt glada leende! Dessutom var han liten och näpen, bara hälften så stor som ett vanligt kort. Jag tycker annorlunda format är roliga!


Kort nr 9: Syskonkärlek
Ett gosigt kort tycker jag! På så vis fick ju båda barnen vara med på julkortet! =)
Jag gillar också kompositionen och kontrasten mellan det svartvita kortet och hälsningen som är i en stark röd färg. Dessutom är ju lilltjejen så himlans söt och har massor av busigt glitter i ögonen!


Kort nr 10: Ängel
En söt liten ängel med glorian på sne. =) Hur söt som helst! Den har fina färger och är helt enkelt SÖT! Dessutom har nog min gloria hamnat på sniskan, så jag och ängeln ska bilda klubb! =)



Kort nr 11: Tomten och djuren
Ett äkta tomtemyskort! Jag tyckte detta var oerhört skickligt målat! Katten och hästen ser väldigt levande ut och tomten är underbart mysig! Man får en bra myskänsla i magen av det här kortet! Dessutom ser tomten snäll ut vilket är ett MÅSTE om jag ska gilla kortet! =)



Kort nr 12: Collage
Jag gillar collagekort, för då får man med en massa olika foton och mottagaren får liksom "veta lite mer" än om det bara varit en bild. Man kan ju ta bilder från hela året som gått som dessa gjort. Det är ju roligt att se på lille grabben hur liiiten han var i somras och hur stor han redan blivit! Det är dessutom kul att blanda "action-bilder" med lite mer klassiska julkortsbilder.
Det är väl ingen som undgått att jag gillar att få julkort med foto...? Jag tycker att det är trevligt!

Så rösta nu! Och sprid infon om röstningen till nära och kära! Ni som bloggar får GÄRNA länka till omröstningen, för det är ju roligt om så många som möjligt har varit med och bestämt!

6 kommentarer:

Cecilia sa...

Nu har jag röstat. Mitt första val "pepparkaksbak" var lätt. Det är ju världens finaste unge som bakar! :-) (ska väl tilläggas det är min tös) Mitt andra val var "syskonkärlek". Helt underbart gosigt kort! Man blir varm i hjärtat av det. /Cecilia

Patricia sa...

Jag har lagt en röst på "syskonkärlek". Jag är ju lite partisk, jag vet =) De var ju även via julkorten vi berättade att det blir en Ossian =) Och det var en bra fotograf till kortet också :)
Kramar

Emma sa...

Jag röstar på "syskonkärlek":)Tyra är ju så söt och sen fina magen me, kan inte bli bättre:)Alla kort var jättefina! Kram emma

Marica sa...

Röstade på syskonkärlek men gilla verkligen collaget oxå!!

Jessica sa...

Jag röstade på Röda Luvor, för det tycker jag var en jättefin bild på hela familjen. Jag röstade också på Hemmagjort för att det är så trevligt att få pysslade kort (och så var det väldigt fint också).

trollet sa...

Nu har trollet röstat. Det krävdes långt och intensivt funderande för att komma fram till vilka julkort som var allra finast. De var verkligen i superklass allihopa.
På första plats: Pepparkaksbak. Hjärtat smälter när en 1,5 åring balanserar i en dryg timma på en pall och bakar pepparkakor så koncentrerat att tungan åker ut. Brevid henne står en stolt morfar och visar hur man gör. Bortom honom finns mormor(syns ej på kortet) Hon bakar lussekatter vid ett tredje bakbord.
På andra plats: Syskonkärlek. Det är fantastiskt när ett barns ögon lyser inför "det bästa paketet".
På tredje plats kom: Collage och Tomteluvor. Collage visar barn som tycker om varandra i alla handa situationer. Vem tilltalas inte av detta?
Tomteluvor visar en väldigt fin och nöjd familj i likadana luvor.
Fint fångat!
Tack för att jag fått se dessa bilder och kunnat betrakta dem i lugn och ro.