onsdag 22 juli 2009

Milla Bus!




Hur går det med Milla? undrar många. Det går bättre och bättre! Nu börjar vi få in ordentliga rutiner, och har lärt känna varandra bättre. Nu ser man lättare på henne när hon vill sova, uträtta behov eller bara vill vara social. Hon är väldigt social. Att vara ensam är inte roligt. Men de börjar att lätta lite så att vi kan lämna henne kortare stunder t.ex. för att hänga tvätt, hämta posten osv.

Åka bil har vi tränat lite på, och det går också bättre och bättre. Hon gnäller lite i början, men sedan somnar hon oftast. Igår fick hon springa lös hemma hos farfar och då var hon väldigt lycklig. Här hemma har vi haft henne lös kortare stunder, men vi vågar inte riktigt släppa henne här. Det kommer stora hundar, det är kossor, glada barn som cyklar förbi, osv. I och för sig har vi ju staket, men hon har redan konstaterat att hon kan komma under det. ;-)
Hon får bli lite större och bättre på att lyda innan hon kan gå lös här hemma. Hon sköter sig jättebra med koppel och halsband, och det har hon bara på sig när hon måste. Vi har en rastgård som hon kan vara i också, och dte funkar bra om vi är i närheten. Har hon bara somnat så kan vi förflytta oss utom synhåll, men annars vill hon helst se oss. Så vi tränar lite på de.



Hon är som mig på morgonen/förmiddagen - trött! Hon håller igång med lite lugna lekar, tuggar ben osv. Men mest sover hon då. Eftermiddagar och kvällar är hon som piggast. Det passar ju ganska bra eftersom hon ska följa med M till hans jobb när jag börjar jobba igen.

Nätterna - ja de var ett kapitel för sig, men i natt var jag ute med henne innan jag lade mig vid tolv, sedan vaknade hon inte förrän fyra, och klockan fem går ju M upp och ger henne mat och så. Så jag fick sova fyra timmar i sträck! Det var sååå skönt!
M har lite ångest över att jag inte fått sova ordentligt, så han säger varje kväll att jag ska väcka honom, för nån promenix kan ju han också ta. Haha! Tro mig, jag har försökt! Men innan han är uppe så har hon garanterat kissat inne, för han är i princip oväckbar för tillfället. Helt väck! Hihi!

Sedan är det ju frågan om han ska ta nätterna överhuvudtaget? Jag menar - först ska han då ta på sig nåt innan han kan gå ut. Då har hon redan hunnit kissa. Jag har ju mitt nattlinne och traskar ut i det direkt. Funkar mkt bra! Dessutom får grannarna sig en rolig syn. Om de nu är vakna förstås. Men M vill inte gärna traska ut i kallingarna. Det kanske blir FÖR roligt för grannarna???



Hon är en frusen tjej, som gärna ligger nerbäddad i diverse filtar, täcken och handdukar. Hon käkar på allt, särskilt om det är blommor och andra växter. De där pensée-ätningarna hos B&B har satt sina spår, haha! Hon har testat att äta vinbär, morotsblast, ärtor m.m. Man får vara på sin vakt heeeeela tiden så hon inte tuggar i sig nåt farligt.

En riktig goding är hon, och det märks redan att hon kommer att bli en jättegó hund som vuxen också. Några har uttryckt sin oro över att hon inte blir någon jakthund, men jag vet ju hur hennes mamma och storasyster är. Så jaga kommer hon säkert att göra. Hon har ju redan spårat igelkott ;-)

Hon trivs bra i sina burar, och det är skönt. Vi har dem öppna, så att hon kan gå ur och i när hon vill, utom när vi åker bil eller när hon kan behöva vila i lugn och ro. I tisdagskväll var vi t.ex. på en LRF-träff med 70-talet bönder. DÅ var det skönt att vila i lugn och ro, för det fanns ju sååå många som ville hälsa och gosa och det var såååå många dofter att ta in. Så hon sov som en liten gris en stund, och fick på då sätt komma "undan" lite.

Här sover hon bredvid farfar & farmor som också var med på LRF-träffen.

Hon är världens goaste!

Och Carina - ja det är svårare/jobbigare att ha en valp än att ha en bebis! ;-) Håller helt med om det!

2 kommentarer:

maria sa...

hmm, ni kanske kan gå tillbaka till Malins nattskift? hur gjorde ni på den tiden? ;-)

KRAAAM

Fnissi sa...

Malin sov i princip hela nätterna. Och åt hon så låg hon ju bredvid oss i sängen, så jag sov samtidigt. Hon var oförskämt smidig... =)