måndag 23 februari 2009

On demand!


I Granvik i lördags blev vi bjudna på årets första grillning! GÖTT! Det snöade, var kolsvart ute, grillmästarna var uppvärmda med whiskey och ändå blev köttet suveränt gott! ;-)

Inne var det så fint dukat, bl.a. med rosor! Tyvärr syns det inte så bra för det är bara ett mobilfoto - men ni får lita på att det var vackert!


Till köttet serverades potatisknyten (MUMS! Ska bjuda på det nån gång), potatissallad och mycke mer...
Sen svullade vi med snacks till melodifestivalen (och männen satt i köket med whiskey...) och sedan var det dags för kaffe med chokladpaj... som jag gjort...
Och ni har ju läst om mina laga mat/baka-kunskaper förr, så ni kan ju räkna ut att det inte blir som man tänkt då. Snacka om att man blir nervis då, när man ska bjuda drottningen av efterrätter/kakor/tårtor på just dessert... Hm... Men - på begäran så lägger jag upp receptet så att ni kan försöka göra den själv... Ni lyckas nog! =) Har tyvärr ingen bild på den... Eller som tur är kanske haha!

Rose-Maries chokladpaj

Pajskal
2 dl vetemjöl
75 gr margarin
1 äggula
1/2 dl strösocker

Lägg i pajform. Nagga botten. Ställ i kylen i 30 minuter. Grädda sedan i ugnen i ca 15 minuter och 225 grader. Låt svalna...

Fyllning
200 gr mörk choklad (blockchoklad ger en mildare smak)
2 msk florsocker
3 msk starkt kaffe
2 äggulor
3 dl grädde (visp)

Smält chokladen och blanda sedan i allt utom grädden och vispa till en jämn smet. Låt svalna. Vispa grädden och blanda sedan i den i chokladblandningen.
Häll i fyllningen i pajskalet och låt stå kallt minst en timma innan servering. Dekorera t.ex. men chokladkaffebönor, ringla choklad över, vindruvor... servera med grädde.

Efter all whiskeyn blev resultatet för sambon en låååång dag i sängen...Hihi! Han e så söt när han sover! =)

1 kommentar:

Lina sa...

HAHAHAHA...vilken skön bild!!

Din paj var såååå god...jag snaskade i mig resterna dagen efter och då var min hela dag räddad sen ;o) SMASKENS!