lördag 17 januari 2009

NU vet jag!

Jag har testat att sälja smink, plastburkar och annat krafs... Men efter den gångna veckan vet jag vad det egentligen är jag vill "sälja": PEDAGOGIK!
Det är så himla roligt att utbilda andra pedagoger och diskutera pedagogik tillsammans!
Det känns som att jag har saker att förmedla - som andra uppskattar! Och det är roligt! Sedan blir man ju skeptisk till deras utvärderingar... Skriver de verkligen vad de tycker, eller skriver de bara lite snabbt så att de ska bli klara och struntar i att ta upp negativ kritik? Jag brukar alltid försöka att vara ärlig i mina utvärderingar och uppmanar mina kursdeltagare att vara det också - för om jag inte får veta vad de tycker så vet jag ju inte vad jag bör ändra på.
Frågan är: Vågar de allra flesta vara ärliga? Tycker man att en utvärdering är viktig eller bara onödigt arbete?
Hur som helst - om de inte kommer med negativ kritik så får de skylla sig själva!

En dag tillsammans med klassen hade jag denna vecka. Det var en härlig dag - men man inser ju att man blir något tröttare av att jobba med barn en hel dag jämfört med att ha lärarutbildning en hel dag.

Eller så kanske det var mötet som gjorde att man blev trött. De var så snälla och tryckte på alla våra goda sidor och allt vi gör bra. Och det kändes inte som att de gjorde det för att linda in sitt budskap - det kändes ärligt uppskattande. Men själv är det ju lätt att hamna i " vad gör vi för fel?". Men man får väl hoppas att man gör så gott man kan. Och tyvärr kommer man nog alltid att känna att man kunde gjort på något annat sätt, och att det alltid går att göra mer och mer och mer och mer och mer och mer och mer och mer...

Till sist...
Idag går mina tankar till M & T som fått vara med om det tyngsta man kan behöva bära som förälder.

6 kommentarer:

hakker sa...

Betyder detta att plastburkar med mera är ett avslutat kapitel? ;)

Fnissi sa...

Japp, så är det! =) Skönt va!? ;)

Anonym sa...

Vadå!
sluta sälja tapperwäre?
Vad ska vi nu använda att ta upp oliver och ägg med. för att inte tala om vad vi ska använda när bakar sockerbullar?
Plast är en mänsklig rättighet!

hakker sa...

Så nu kan ni träffas utan att betala för det alltså? Kanon!!!

Jenny sa...

du kan bli pedagogkonsult! eller nåt.

Fnissi sa...

Haha - undrar om en sån tjänar bra med pengar? Kanske kunde vara ett sätt att stiga i graderna i mitt yrke. Annars är det ju rektor som är nästa steg..typ... och det vill jag INTE vara!

Hakker - det brukar inte kosta pengar att träffa mig. Jag är väl inte prostituerad heller! ;)