tisdag 13 januari 2009

Första semlan och duschfråga

Idag åt jag årets första semla - egentligen alldeles för tidigt - men när det bjuds kan man ju inte tacka nej (eller?) Gudomligt GOD var den i alla fall - fast jag sätter nog ändå Mammas semlor högst! Tack Mia för semlan!

En fråga som vi diskuterat på jobbet är "Hur många gånger bör ett barn duscha/bada per vecka om den inte har några särskilda idrottsaktiviteter eller smutsar ner sig rejält". Nu handlar det då om barn i åldern 5-9 år ungefär... Vi har lite olika åsikter om detta. Vad tycker ni - vore intressant att veta.

Jahapp, ledig i morgon då... Ska följa med Mallan till skolan för hon ska träffa skolsköterskan på undersökning av syn/vikt/längd osv. Sedan ska hon till tandläkaren och plasta tänder och jag ska ta prover. Därefter ska vi köpa gympaskor till henne, och handla mat. Sedan hem och tvätta. Men ledig är jag i alla fall. Och hinner med sånt som normala människor hinner med.
Jupp... jag ska vara normal i morgon - believe it or not! =)

I lördags fick Mallan lördagsgodis-special. Behöver jag säga att det mesta av den är kvar - och att vi förmodligen kommer att få slänga mycket av den? Men kul var det! =)

7 kommentarer:

Jenny sa...

semla! gött.

Anonym sa...

Jag tycker nog att om barnet inte vart ute o lortat ned sig o inte gjort något svettigt så kan det räcka med en till två gånger i veckan. för anledningen till att vi vuxna måste tvätta vårt skitiga hår var dag är för att vi tvättat så ofta så hårets och hudens naturliga fetter försvunnit. och sen anser jag att om man badar o tvättar sina barn för ofta så blir dom överkänsliga mot smuts, skulle man ligga i kuvös tills man är trettio skulle man stendö när man kommer ut för att kroppen inte byggt upp något imunförsvar. barn med pälsdjur blir oftast inte allergiska eftersom dom redan i tidig ålder byggt upp ett försvar mot "pälsdjursviruset". det är vad jag tror i alla fall :D intressant fråga det där.

Fnissi sa...

Då tycker vi väldigt lika du och jag! Och jag passade på att diskutera denna I-landsfråga med skolsköterskan idag, som också tyckte att det var lagom med ungefär var tredje dag eller så. Vi skulle passa oss för att duscha för mycket eftersom vi då tvättar bort för huden viktiga ytskikt som förhindrar att huden blir torr. Kändes bra!!!

Anonym sa...

Haha, vi har ett väldigt bra sunt förnuft du och jag då :D

Anonym sa...

Dom får väl duscha när dom är "skitiga" eller hur? Det har mina barn fått göra. Titta på Mia hon ser väl inte ut att ha mått dåligt av detta? Fast det sitter kanske kvar lite "gammal skit" här och var!!!!!!!

Anonym sa...

1-2 gånger i veckan brukar Maja duscha. Linus 2-3 gånger. Amalia 4-5 gånger, hon är en smutsgris och badtokig!

Emma sa...

Åh semla lät mycket gott!=P Det där med duschning är ju som sagt olika från individ til individ men jag tycker nog att ett barn kanske kan dusch 1-3 gånger i veckan om det inte är för mycket gympa mm. Jag duschar på tok för mycket men då är ju huden torr oxå...!!!

Svar: Tackar! Ja klart jag kan tänka mej ha en visning i April, säg en dag och tid så ska jag kolla in i almenackan, kul!!!=)

Ha det bra, kram emmsan