tisdag 14 oktober 2008

Äppeldricka och Magullis mystiska jordnötskakor

Var hos vännerna A & T häromdagen och blev bjuden på äppeldricka enligt ett recept som fanns med i tidningen "Kommunalarbetaren" (och folk undrar vad man ska ha facket till???). Supergott var det, och jag hade ju fått äpplen som jag var tvungen att göra nåt med, så nu har jag testat detta. I morgon onsdag är drickan klar. Spännande!


Kallrörd äppelsaft

Om du får mer äpplen än vad du har tid att ta hand om är detta recept på äppelsaft en bra räddning. Äpplena behöver varken skalas eller kärnas ur och saften sköter sig nästan själv.
Och den kallrörda saften blir mycket god och fruktig.

Till cirka 5 liter färdig saft:
3 kg äpplen
4 liter vatten
2,5 kg socker
2 citroner, saften eller 50 g
vinsyra

Gör så här: Skölj äpplena och skär dem i småbitar. Lägg bitarna i en stor, ren rostfri bunke eller hink. Koka upp vattnet och häll det över äppelbitarna. Låt svalna och lägg på ett lock.
Låt stå kallt i 2-3 dygn och sila sedan genom en silduk eller sil. Tillsätt sockret och den press-ade citronen eller vinsyran och rör tills allt socker har smält.
Häll upp på väl rengjorda flaskor och förvara svalt.
Om du vill ha en mindre söt saft kan du minska sockermängden. Men frys då in saften om du inte dricker upp den inom några veckor.


Vännen Magulli skrev ju recept på jordnötskakor på sin blogg, och då var jag ju tvungen att pröva förstås. Hittade ett liknande recept på nätet och det funkade bra...


Ingredienser

200 200 g smör
2 2 dl strösocker
1 1 ägg
3 3 dl vetemjöl
1 1 tsk bakpulver
2 2 dl havregryn
2 2 dl salta jordnötter, grovhackade
Ugn: 200°

Gör så här

1. Arbeta ihop ingredienserna, ta sist i jordnötterna.

2. Klicka ut smeten på plåt med bakpapper. Grädda cirka 10 minuter, och låt dem kallna på plåten.




Det var inga problem att rulla bollar av denna deg.

Men hallå liksom - hur är min ugn egentligen funtad???? Snacka om att den är ojämn, eller? Vad kan det annars bero på att en del kakor är svarta i kanterna medan andra inte ens har börjat att flyta ut... SUCK!
Blev i alla fall en hög med kakor som förmodligen går att äta. Därför ska jag ta med kakfatet till jobbet och låta dem käka kakor - så inte jag sätter i mig allihop!
Må så gott!

1 kommentar:

Anonym sa...

Mystisk ugn du har!! Ja, det skiljde bara en halv deciliter mjöl på recepten. Så de ska nog flyta ut då! Blev dina "flarn" hårda? Goda är de iallafall!!¨
Äppeldricka llät mums! Minns att mamma gjorde nåt liknande när jag var liten!