lördag 13 september 2008

FÄSTINGAR ÄR SÅÅÅÅ ÄCKLIGA!

Det finns inte mycket som jag avskyr så mycket som fästingar. De är bara så äckliga. Idag var jag och Malin i skogen i fem minuter och kommer hem med fyra fästingar (som kröp omkring och inte hade satt sig som tur var). Och när Mikael kom hem från skogen hade han också en som satt på en killes värsta tänkbara fästingställe - som tur var utanpå kalsingarna så den var väl inte så hungrig kanske. Men FY VAD DE ÄR ÄCKLIGA! Det hjälper ju inte att de kan överföra en massa äckliga sjukdomar också. Men jag har alltid tyckt att de är äckliga, även när jag var liten och inte visste om TBE och Borrelia och alla följdsjukdomar.
Mamma, pappa och min moster har haft borrelia. Min moster tror jag har haft minst två olika varianter. USCH! En kompis har också haft det och hon har fortfarande väldiga bekymmer och mår kass i perioder trots att det var flera år sedan.

BLÄ och FY för fästingar!

Vi fick en gång en uppgift på biologin när jag läste på högskolan. Vi skulle ta reda på fästingens roll i näringskedjan. Alltså - för vem är fästingar nyttiga? SVAR: de ÄR inte nyttiga för NÅGON.
Ändå finns de...

Så det värsta man kan kalla nån som man är arg på är "din j-vla fästing"!

Det hoppas jag att jag aldrig gör... men jag står i alla fall fast vid att fästingar är URÄCKLIGA!!!

Inga kommentarer: