torsdag 5 juni 2008

Lärdomar från ett läger...

Nu har jag kommit hem från lägret...
Vi lärare brukar ju vara experter på att utvärdera och dokumentera våra och barnens lärdomar (!)... Så här kommer mina lärdomar från detta läger:

1. Det är fullt möjligt att precis ha gått upp från badet och samtidigt som man torkar sig fråga "När ska vi bada?" =)

2. "När ska vi bada?" är en fråga som kan skapa mycket irritation, särskilt hos pedagoger... när den kommer från 28 olika elever med ungefär en halv minuts mellanrum... =)

3. Det är väldigt jobbigt att gå uppför Kanonbacken till Vabergets högsta punkt, men värt besväret!

4. Man kan övervinna fobier om man är tillräckligt nyfiken...

5. Knott är inga trevliga kryp!

6. Jag kan vara otroligt klantig och opedagogisk... (kanske jag anade förut men...) Dessutom alldeles för känslosam och fjompig... på gränsen till patetisk...

7. Jag älskar mina kollegor och känner mig helt trygg med dom!

8. Det är otroligt roligt och skönt att paddla kanot (visste jag innan men nu kom jag ihåg det igen!). Särskilt med trevligt sällskap!

9. Skackastugan vid Vaberget och Bottensjön är en otroligt bra kursgård!!! Särskilt vid fint väder!

10. När jag blir arg blir jag också ledsen... och hulkgråter...

11. Det kan vara svårt att återfå förtroendet om man inte värnat om det...

12. Gula sockerkakor är godast! (och förmodligen mest onyttiga oxå!)

13. När man väger 120 kg och ska leka Dunken så är det svårt att hitta bra gömställen...

14. Är man 30 år så är man pensionär.

15. Det är svårt att somna när man hör minst 28 olika ljud som man ligger och försöker analysera...

16. När man sovit dåligt får man scokervadd i huvudet istället för hjärna. Den (hjärnan) omvandlar sig i en metamorfos liksom en fjärilslarv i puppan.

17. En bra bok kan hålla en vaken länge vid behov. En bra lampa som man kan veva upp också...

18. Vissa elever glömmer man aldrig... av olika anledningar...

19. Spyor kan se ut som koagulerad äggvita i vätska, eller som mjölk i citronsaft.

20. Det är skönt att komma hem - fast man haft det bra.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Är det min tur att vara orolig syster nu?! VAD är det för grejer du råkat ut för på lägret egentligen...ilska, hulkgråt, förtroendebrist och spyor?!?!

Anonym sa...

Oj oj oj oj!
Jag är inte avundsjuk! Läger är verkligen inte min grej! Men jag tycker du gjort en bra analys!
Synd att du behövde hulkgråta på lägret...Kan bara säga att jag oxå får såndär fruktansvärt jobbig hulkgråt när jag blir arg, gråter och hickar och kan inte prata normalt på säkert en halvtimme. MYCKET irriterande när man är så arg och vill säga så mycket...
Puss och kram!!

Anonym sa...

Förresten kanske det är lika bra att jag inte kan prata när jag är SÅ arg. Ångrar mej antagligen bara efteråt ändå. Smart kropp man har!